Om Nocere

Nocere grundades 1994 under namnet Svenska Glaskontroll AB. Då var reglering av glasskador en helt manuell sak. Papper skulle fyllas i, skickas med post och sedan registreras av en människa. Det tog tid, för både glasmästare och handläggarna på försäkringsbolagen. Tid de kunnat ägna åt bättre saker – reparera glasskador eller hantera mer komplicerade försäkringsärenden till exempel. Det ville vi göra något åt.

2002 lanserades eGlas, ett helt automatiserat system för att reglera glasskador. Det tog bara några år, så var eGlas den helt dominerande digitala lösningen inom glasskador. Nu finns det även i Norge.

Under arbetet med eGlas, insåg vi att samma sak gällde för många branscher: hanteringen av försäkringsärenden tog för lång tid. Det var för krångligt, och tog värdefull arbetstid. Om handläggare kunde ägna sin tid åt mer meningsfulla uppgifter, blev kunderna nöjdare.

2014 lanserade vi därför eDjur, en motsvarande lösning för djurförsäkringar. Och 2017 tog vi oss an bärgningsbranschen när vi utvecklade och lanserade tjänsten eBärgning.

Mönstret är tydligt, eller hur? Ge oss en bransch med enkla skador och många, små försäkringsärenden, så törs vi lova att vi kan kapa de administrativa kostnaderna och göra arbetsdagen enklare för de som hanterar alla ärenden. Glasmästare, veterinärer och bärgare vet det redan.

Namnet Nocere kommer från det latinska uttrycket ”primum, nil nocere”, vilket betyder ”först av allt, att intet skada”.

Vi har kontor i Västerås och Stockholm. Om du har frågor är det bara att höra av sig.